ReviewEssays.com - Term Papers, Book Reports, Research Papers and College Essays
Search

Troubleshooting

Essay by   •  December 9, 2010  •  Study Guide  •  668 Words (3 Pages)  •  936 Views

Essay Preview: Troubleshooting

Report this essay
Page 1 of 3

Asas Troubleshooting

Ada banyak cara untuk trouble shoot network sebuah network... Network failure mungkin disebabkan oleh satu masalah kecil seperti power failure pada equipments atau cable disconnected. Berdasarkan pengalaman saya kebanyakan masalah network yang lambat diselesaikan berpunca dari kelemahan saya kerana kurang memberikan perhatian kepada masalah-masalah kecil seperti disebutkan diatas -masalah yang dikatakan MAJOR BREAKDOWN sebenarnya berpunca dari masalah kecil . Tapi kerana panik, tak analisa masalah tersebut dengan betul..network restoration took longer than it supposed to.

Cara kita menghadapi dan memecahkan masalah network juga penting agar ia dapat diselesaikan dengan cepat agar network boleh dipulihkan kepada keadaan normal.

Salah satu approach untuk troubleshoot sebuah network ialah dengan Divide and Conquer Method. Caranya pecahkan masalah network failure tersebut kepada into smaller and more manageable piece.

Contoh:-

Network failure!

Adakah ia masalah fizikal? (cabling/hardware etc..) atau Adakah ia masalah configuration?

Mungkin ia berlaku pada satu komputer atau equipment..try gunakan simple tools seperti ping, trace route etc. Make a guess.

Try point to point test.

Cuba isolatekan masalah tersebut.

Atau kalau kita ada NMS software.. masalah network dimudahkan dengan adanya sistem kawalan NMS. Equipment yang mengalami failure/problem akan menghantar alarm kepada sistem NMS kita dan memudahkan kerja2 restoration.

Sebelum start semula just nak inform that all the contents yang saya tuliskan di sini bukanlah the best way to handle your network.It is just a guidance (itupun kalau berguna) from someone yang taklah terlalu berpengalaman dalam bidang network tapi ingin berkongsi ilmu insyaallah.Kebanyakannya berdasarkan buku Troubleshoot Networking in 24hours + buku2 lain + pengalaman bekerja.

Network Documentation Salah satu bahagian yang penting dilihat oleh network admin ialah network documentation. Maybe kita boleh kata yang it's all here in your head tapi as our network kita expand ia amat berguna.

Apa yang perlu didokumenkan?

i)Logical/functional map.

-yang ini tak perlu detail mungkin equipment (Router,gateway, Server) boleh dilukis dalam bentuk kotak2 disambungkan ke LAN dengan garisan2 dan seterusnya ke WAN atau internet. Yang penting ialah IP address semua equipment tersebut. Ia berguna sebagai quick reference utk rujukan mungkin jika berlaku failure mudah bagi kita utk troubleshoot (ping traceroute etc)

ii)Physical/Layout map.

Part ni mungkin lebih detail hingga ke wire, hub, local switches, workstation etc. Penting juga utk includekan product no, serial no bagi semua equipment tersebut bagi tujuan support (biasanya vendor akan refer serial no equipment jika technical support diminta).

iii)Device and cable.

Bahagian ini adalah labelling utk device dan cable. Cable esp di hub, router etc perlu dilabelkan dan penting juga utk mendapatkan labelling yang berkualiti supaya dapat bertahan lebih lama.Bagi device mungkin kita labelkan dengan IP address dan nama (contohnya hostname) , bagi cable labelkan arah cable tersebut.

iv)Detail description(buku log).

Buku

...

...

Download as:   txt (4.9 Kb)   pdf (83.7 Kb)   docx (11.1 Kb)  
Continue for 2 more pages »
Only available on ReviewEssays.com
Citation Generator

(2010, 12). Troubleshooting. ReviewEssays.com. Retrieved 12, 2010, from https://www.reviewessays.com/essay/Troubleshooting/20460.html

"Troubleshooting" ReviewEssays.com. 12 2010. 2010. 12 2010 <https://www.reviewessays.com/essay/Troubleshooting/20460.html>.

"Troubleshooting." ReviewEssays.com. ReviewEssays.com, 12 2010. Web. 12 2010. <https://www.reviewessays.com/essay/Troubleshooting/20460.html>.

"Troubleshooting." ReviewEssays.com. 12, 2010. Accessed 12, 2010. https://www.reviewessays.com/essay/Troubleshooting/20460.html.